Het is zo’n ongelooflijk cliché, maar jeetje wat is dit jaar snel voorbijgegaan. Mijn moeder zei het vroeger al: “Geniet ervan, want voordat je het weet is het voorbij”. Wilde het destijds niet toegeven natuurlijk (‘dat mens roept ook maar wat’), maar jeetje wat had die vrouw gelijk.
Hoe dan ook, het einde van 2023 nadert en traditiegetrouw blik ik dan graag even terug op de zaken waar ik trots op ben en de zaken die ik het liefst zo snel mogelijk onder het tapijt veeg.
Dus ‘buckle up’, dit is mijn ‘ride’ van 2023 (in verkorte versie)!
Deze staat met stip op nummer 1. Heel eerlijk: ik vond dit voorheen best moeilijk. Want hoe doe je dat nou op een goede manier en waar ligt dan precies je grens? Ik heb ontdekt dat dit voor iedere situatie anders kan zijn. Dus als ik iets niet leuk vind: mijn stem laten horen. Als een opdracht niet bij mij past: niet aannemen. Als mensen over mijn grenzen gaan: afscheid nemen. Als ik het te druk heb: nee zeggen. Dit soort zaken gaat me gelukkig steeds beter af. En dat voelt fijn. Een aanrader beste dames en heren!
Voorheen had ik meer klanten, waar ik relatief weinig uren voor maakte. 'Risicospreiding' noemde ik het. Want als een kleine klant wegvalt, valt niet meteen een groot deel van mijn omzet weg. Maar ik merkte ook dat ik daardoor meer loze uren had en ook niet altijd deed waar ik echt gelukkig van word.
Inmiddels heb ik mijn focus aangepast en zijn er een paar hele mooie klanten op mijn pad gekomen waarmee ik een prettige samenwerking ben aangegaan. Zij vragen meer inzet (uren) van mij, maar betalen daar een gezond uurtarief voor. Dus ja, ik loop misschien wat meer risico door het aantal klanten te verminderen, maar ik hoef zelden op zoek naar nieuwe opdrachten en maak effectieve werkdagen. Win-win.
Dit jaar heb ik de knoop doorgehakt. We bouwen een tuinkantoor: 'Praat communicatie HQ'.
En ja, het heeft heel wat bloed, zweet en tranen gekost. En het is ook nog niet helemaal klaar: we missen nog een paar ramen en deuren en we moeten nog wat tijd besteden aan de afwerking hier en daar. Maar hoe tof is het om op pad te gaan voor de inrichting van je eerste echte eigen kantoor? Van de visgraat pvc-vloer (ja ik volg Bob en Roos van Kopen zonder Kijken) tot de keuken en van de kantoormeubelen tot mijn logo op de achterwand. Ik mag het allemaal zelf uitzoeken én regelen. Dat laatste was nog wel een hele klus moet ik bekennen. Binnenkort verruim ik mijn creatieve geest met een uitzicht over mijn prachtige tuin en briest de wind zachtjes door de openslaande tuindeuren zo mijn kantoor in. Nu al zin in!
Een opdracht ‘tussendoor’ via een relatie waar ik vaker werk van doorgespeeld krijg. Websiteteksten voor een klant van hen. Niet al te veel pagina’s, wel een deadline. “Geen probleem, pak ik wel op!” Fijn gesprek gehad, opdrachtformulering was helder. Werkwijze (facturering op basis van nacalculatie van de gewerkte uren) uitgelegd en hoppa aan de slag. Het gesprek was zo prettig verlopen dat ik de afspraken niet schriftelijk bevestigd heb. “Het waren toch ook zelfstandig ondernemers?! Dat is vast niet nodig.” Maar ergens twijfelde ik gaandeweg toch en wilde het alsnog bevestigen. Maar deed het niet. Want dat is ook zo raar om daar een paar weken na het eerste gesprek nog mee te komen.
Je voelt hem al aankomen. Toen de factuur gestuurd was, bleek men een totaal andere verwachting te hebben (lees: ze dachten ongeveer 1/3 van het gefactureerde bedrag kwijt te zijn). Hoe ze bij deze aanname kwamen, konden ze niet uitleggen of onderbouwen. En ineens was er ook van alles mis: met mijn teksten, met de werkwijze, met de aanleverdata, etc. “Maar als je nu even de factuur drastisch verlaagt, dan schrijf ik alsnog een positieve referentie voor je.” Daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Heb een kleine korting op het factuurbedrag gegeven (omdat ik met één van de kritische punten kon leven) en heb de zaak voor mezelf afgesloten.
Wijze les voor mezelf: stuur ALTIJD een bevestiging van het uurtarief, de werkwijze, de verwachting en de algemene voorwaarden. Ook als het fijn en vertrouwd voelt of als er tijdsdruk is. Ik vertrouw niemand meer op zijn blauwe ogen.
Als iemand vraagt "Zijn jullie gelukkig getrouwd?" zegt mijn man weleens gekscherend: “Zij is gelukkig, ik ben getrouwd." Eén van zijn geweldige grapjes. Maar dat gevoel had ik dus al bijna een jaar bij een klant. Goede klant (qua uren), maar ik merkte dat de samenwerking steeds moeizamer verliep. Mijn adviezen werden niet of nauwelijks opgevolgd, maar er werd wel geklaagd dat bepaalde doelstellingen niet gehaald werden. Binnen het bedrijf liepen te veel mensen rond die meenden dat ze ergens (of overal) iets van mochten vinden. Tel daarbij op dat mijn contactpersoon slecht of niet bereikbaar was. Hij belde, appte of mailde me niet terug. Eerdere gesprekken hierover leverden geen verbetering op. Al met al was het een lijdensweg geworden waarbij mijn creativiteit tot een absoluut dieptepunt gedaald was. Ik moest uit dit huwelijk stappen. Voor hen, maar vooral voor mezelf. Van beide kanten wellicht geen kwaadwil, maar we waren elkaar ontgroeid in het 'huwelijk'. We leken meer een kibbelende broer en zus dan liefdevolle partners. Na een goed en eerlijk gesprek met de eigenaar, heb ik hem een hand geschud en konden we ieder onze eigen weg gaan.
Wijze les voor mezelf: is het (zakelijk) huwelijk met een klant niet meer spannend, uitdagend, creatief, passend of leuk? Neem dan op tijd afscheid. Hoewel afscheid nemen nooit leuk is, moet je soms accepteren dat je na een aantal jaar uit elkaar bent gegroeid.
Ja, je weet het al. Maar ik zeg het nog een keer. Ergens begin 2024 ga ik vol energie aan de slag vanuit het ‘hoofdkantoor’ van Praat communicatie. Ik ga toffe bedrijven en instellingen helpen bij uiteenlopende communicatieprojecten en -werkzaamheden. Ik kan niet wachten.
Daarnaast ga ik meer en meer een niche opzoeken. Niet meer alles aanpakken, maar kijken wat bij mij past als persoon, waar mijn kracht en kennis ligt en waar ik écht gelukkig van word. Ik ben dankbaar dat ik de luxe heb om die keuze te kunnen maken.
En tot slot hoort daar een nieuwe uitstraling bij. Daarom ben ik bezig met een nieuw logo en nieuwe huisstijl. Daarna volgt in 2024 een nieuwe website. Ik ben gegroeid en veranderd, en daarmee mijn bedrijf natuurlijk ook. Nieuwe focus, nieuwe huisstijl.
Ik ga knallen in 2024 en heb er ongelooflijk veel zin in. Benieuwd naar alle ontwikkelingen in 2024? Volg me dan op LinkedIn of stuur een connectieverzoek. Ik vind het altijd leuk om te linken met ondernemende en inspirerende mensen.