Tanja Schollen van Praat communicatie
< terug naar alle blogs

Nieuwe tijden: nieuw(e) logo, huisstijl en website

We lopen er allemaal een keer tegenaan. Het logo, de huisstijl en je website passen niet meer als een lekker zittend jasje. Je kunt er vaak niet de vinger op leggen waar het hem in zit. Want toen je het logo liet ontwerpen en de website ging bouwen paste het juist wél allemaal heel goed. Maar nu begint het jasje krap te zitten, jeukt het hier en daar en vind je het bij vlagen niet meer zo mooi staan. Herken je dat?

Jasje past niet meer

Dit proces verliep bij mij precies zo. Twee jaar geleden begon ik als ‘parttime’ zzp-er, naast mijn parttimebaan op de communicatie-afdeling van een gemeente. In de twee jaar die volgden, merkte ik dat ik aan het veranderen was als persoon en als ondernemer. Ik ben gegroeid. Niet heel raar natuurlijk, want als het goed is groeit iedere ondernemer in zijn of haar rol. Maar na twee jaar past het logo en de huisstijl niet meer bij mij. En nu ik ook nog eens de keuze heb gemaakt om mijn baan vaarwel te zeggen en volledig te gaan voor het ondernemerschap, is het hoog tijd voor een nieuw logo, nieuwe huisstijl en dito website!

Wie kan mij helpen?

Ik ben zelf niet onhandig met DTP-werk, maar het ontwerpen van een gehele huisstijl laat ik toch liever aan een professional over. In mijn zoektocht naar een grafisch ontwerper, ontdekte ik dat er ongeveer net zoveel grafisch ontwerpers zijn als tekstschrijvers en copywriters. Ik besloot om drie lokale ondernemers te laten offreren. Prijs was daarbij overigens niet van doorslaggevende factor: ik heb namelijk niet voor de goedkoopste partij gekozen.

Werkwijze

Maar wat was dan wel een belangrijk criterium bij mijn keuze? De werkwijze en het totaalplaatje! Het bureau van mijn keuze is B-more design geworden. Zij omschreven heel duidelijk hoe ze te werk gaan bij dit soort projecten en wat er ten grondslag ligt aan de ontwikkeling van een logo en huisstijl. Daarnaast ontwerpen en bouwen zij ook websites. Door met B-more in zee te gaan, had ik dus alles onder één dak. 

En toen was er werk aan de winkel. B-more plande het een en ander met mij in:

  • Een interview ter kennismaking;
  • Het toezenden van een vragenlijst met allerlei vragen over mijn bedrijf, mij als persoon, wat ik niet (meer) mooi/goed vind aan mijn huidige logo en huisstijl, etc.;
  • Een keuzegesprek, waarbij ik diverse keuzes moest maken (bijv. kleurkeuzes, lettertypes, vormen en patronen).

Ontwerp huisstijl en logo betekent beginnen met keuzes maken

Moeilijkste moest nog komen

Net toen ik dacht dat mijn ‘werk’ erop zat, kwam B-more met drie ontwerpen (in zwart-wit, zodat ik me niet zou laten afleiden door kleuren). Alle drie de ontwerpen vertelden hun eigen ‘verhaal’ en passen stuk voor stuk bij mijn (vernieuwde) onderneming. Het bleek een enorm moeilijke keuze, want ik vond alle drie de logo’s mooi en aansprekend. Maar er was één logo dat vanaf het begin mijn aandacht trok. Bij mijn definitieve keuze heb ik dan ook mijn gevoel laten spreken. 

Maak kennis met…

Het nieuwe logo van Praat Communicatie:

Nieuwe logo van Praat communicatie

Dit is wat B-more over het logo schrijft:

"Het beeldmerk wordt gevormd door een p en c in een cirkel, een soort stempel. Als je het iets abstracter bekijkt dan zie je een duidelijke lijn en een draai. Die staan voor de lijn die je uitzet in het communicatieplan en de beweging die het in gang zet als je het goed uitvoert. In het woordmerk ligt de nadruk op ‘Praat’. De letters zijn helder, vriendelijk en met afgeronde vormen. Ook in de e zit een soort draai."

Vertaling naar mijn eigen story

Het verhaal achter mijn nieuwe logo moest natuurlijk nog vertaald worden naar mijn eigen (corporate) story. Dit is het geworden:

“Vanaf 1 januari 2021 ga ik mijn passie nog verder uitbreiden. Nóg meer ondernemers ga ik helpen bij grote en kleinere communicatievraagstukken. Jouw unieke verhaal zal ik horen, om het vervolgens in de juiste woorden weer te geven en aan het papier toe te vertrouwen. Mijn ogen zien wat jij wilt overbrengen en dit vertaal ik naar visuele content en de juiste uitstraling. Jouw verhaal is de moeite waard om te vertellen en dit wordt de kapstok. Een kapstok die als duidelijke richtlijn dient. Alle communicatie-uitingen, offline & online, worden aan deze kapstok opgehangen. Daarmee is de cirkel rond.”

Nieuwe visitekaartjes Praat communicatie

Het jasje past weer

Ik ben blij met het nieuwe logo, mijn nieuwe huisstijl en natuurlijk de website. Helemaal anders dan voorheen! Maar het jasje past weer. Brigitte en Nancy, bedankt voor jullie creativiteit, hulp en geduld. Het was een mooi proces, dat af en toe bloed, zweet en tranen heeft gekost. Maar ik kijk er met veel plezier op terug.

Wil je weten wat ik met Praat Communicatie (inclusief nieuw logo ;-)) voor jou kan betekenen? Neem dan contact met me op! 

< terug naar alle blogs