Tanja Schollen van Praat communicatie
< terug naar alle blogs

Hoe vergroot je jouw bereik op LinkedIn?

LinkedIn blijft jaarlijks groeien en mag zich het grootste zakelijke netwerk van Nederland noemen. Dat zal voor niemand een verrassing zijn. Maar meer gebruikers, betekent meer content en een vollere tijdlijn. Berichten vallen hierdoor minder op. Ook jouw berichten. Maar wat moet je doen om toch te ‘scoren’ en jouw netwerk zover te krijgen om jouw bericht te lezen? O ja, en dan wil je dat ze en passant ook nog een comment achterlaten. Want dat is dan weer goed voor je bereik.

Het algoritme van LinkedIn. Euhhh wat?

Maar zo eenvoudig is het allemaal niet. Want ook LinkedIn werkt met een algoritme. Dat is niets meer en niets minder dan een slimme formule. Deze formule bepaalt welke berichten jij op je tijdlijn te zien krijgt en wat anderen van jou te zien krijgen. Het wil dus niet zeggen dat als jij 1000 connecties hebt, je ook alle updates van die 1000 connecties ziet. Verre van zelfs, want dat aantal ligt een heel stuk lager.

Het algoritme maakt een selectie van berichten die voor jou interessant zijn. Hoe zo’n algoritme precies werkt? Daar zijn ze altijd een beetje vaag over. Ze willen het ‘recept’ niet vrijgeven. En op ieder moment kunnen ze aan de knoppen draaien om het algoritme te wijzigen, waardoor je weer aan andere criteria moet voldoen om te ‘scoren’.

LinkedIn en het algoritme: de laatste ontwikkelingen

Toch wordt er veel onderzoek gedaan naar het algoritme van LinkedIn. Want ja, als je de gouden formule ontdekt om te ‘scoren’, dan zit je natuurlijk gebakken. De onderzoeksresultaten worden gretig gedeeld zodat we allemaal een graantje mee kunnen pikken van deze nuttige informatie. Dat is ook de reden dat ik de uitkomsten van de meest recente onderzoeken met je wil delen in dit blog. De meeste onderzoeken zijn nogal uitgebreid, daarom vind je hieronder de onderzoeksresultaten die naar mijn mening het belangrijkst zijn.

De 7 belangrijkste feiten over het algoritme van LinkedIn in 2021

1) De optimale berichtlengte is 1470 tekens
Niet zo heel lang geleden is de karakterlimiet van berichten op LinkedIn verhoogt van 1300 naar 3000. Dat is helemaal niet zo gek, want nu blijkt dat men meer letters wil vreten.

2) Beste dagen om te posten zijn dinsdag, donderdag en zaterdag
Ik hoor je denken. Zaterdag??? Ik roep dit al langer tegen mijn klanten. In het weekend posten heel weinig mensen, maar zijn er juist veel mensen online. Wil je opvallen op een relatief lege tijdlijn? Post dan eens in het weekend.

3) Beste tijden om te posten zijn tussen 8.00 en 10.00 uur
Dat is ook niet zo verrassend. In de ochtend checken de meeste mensen hun socials. En dan zijn ze nog fris en fruitig, de deadlines voor die dag zijn pas over een uurtje of 8. Maak daar gebruik van!

4) Gebruik 3 tot 5 hashtags in je bericht
Alsjeblieft mensen, gebruik echt niet meer dan 5 hashtags. Het leest niet lekker, ziet er niet uit en blijkt dus ook niet effectief te zijn. Ik plaats ze zelf altijd onderaan mijn berichten, maar uit onderzoek blijkt dat het niet uitmaakt wáár je ze in het bericht plaatst.

5) Frequentie: plaats niet meer dan 1 bericht per dag
Persoonlijk vind ik dit nogal veel. Zelf probeer ik 3 keer per week te posten. Mijn advies: kies een frequentie die voor jou werkt én die je voor de langere termijn vol kan houden. Houd daarbij wel de stelregel aan dat je niet gaat ‘posten om te posten’. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Maar dus niet méér dan 1 bericht per dag.

Een handig middel om vooraf na te denken over creatieve content voor je socials, is een contentkalender. Wil je weten of een contentkalender voor jou werkt? Ik heb er een gemaakt voor 2021. Deze is gratis te downloaden via: www.praatcommunicatie.nl/documenten.

6) De creater modus: heb jij hem al uitgevonden?
Ik niet! Mezelf nog niet eens in verdiept om eerlijk te zijn. Het blijkt nu dat deze feature ook geen invloed heeft op het bereik van je berichten. Ik laat hem voor wat het is.

7) Welk type content doet het goed?
Natuurlijk begin ik met te zeggen dat je alleen content moet plaatsen die relevant, actueel en van goede kwaliteit is. En dat kan dus voor iedereen anders zijn. Nogmaals: post niet alleen om te posten!

LinkedIn vindt het leuk als je documenten deelt (bijv. documentposts of een pdf). Maar ook opiniepeilingen doen het goed. Persoonlijk vind ik dat mijn tijdlijn overspoeld wordt met opiniepeilingen waardoor ik het niet meer origineel en creatief vind. Daarom kies ik er zelden voor. Maar hé, het scoort blijkbaar wel. En ‘last but not least’ doen posts met meerdere afbeeldingen het goed.

Vijf tips voor meer bereik op LinkedIn

Oké, nu heb je de belangrijkste feiten uit de meest recente onderzoeken op een rijtje. Maar zijn er ook algemene zaken die je kunt doen voor meer bereik? Ja zeker! Hieronder vijf extra tips voor meer bereik op LinkedIn.

1) Interactie, interactie en nog eens interactie
Hoe meer mensen jouw berichten liken en een comment achterlaten, hoe meer bereik je genereert. Dus hoe meer mensen je bericht ook te zien krijgen. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen een like of een bericht achterlaten? Interactie mensen. Geven en nemen.

Bouw een netwerk op en zorg dat je zelf ook actief bent. Mijn stelregel: 3 comments per dag plaatsen en 10 likes ‘weggeven’. Op deze manier creëer je interactie met je netwerk en zul je merken dat zij bij jou ook gaan reageren.

Nog een trucje om interactie te creëren: sluit je bericht af met een vraag. Daarmee lok je een reactie uit. Ben daar wel creatief en selectief in en sluit niet ieder bericht af met een (of zelfs dezelfde) vraag. Zoek de variatie op.

2) Het bereik van je berichten is o.a. afhankelijk van de kwaliteit van je profiel
Ja, LinkedIn beoordeelt je profiel. Zorg dat je profiel zo volledig mogelijk ingevuld is. Denk hierbij aan het info blok, (werk)ervaring, opleiding, vaardigheden, profiel- en achtergrondfoto.

Een ander belangrijk onderdeel van je profiel zijn de aanbevelingen. Vraag er eens om bij iemand met of voor wie je gewerkt hebt. En denk ook aan het uitlichten van jouw berichten aan de bovenkant van je profiel.

3) Delen is killing
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: vergeet die deelbutton. Het is echt killing voor je bereik en het getuigt niet van creativiteit. En zelfs voor degene van wie je het bericht deelt, is het niet interessant. Wat je wel moet doen?

Zie je een interessant onderwerp of heeft iemand een post die je zou willen delen? Maak er je eigen verhaal van en bedank de maker van dit bericht in je eigen post door hem of haar te taggen. Wil je als medewerker een bericht van het bedrijf waar je werkt delen? Maak ook dan een eigen bericht over dit onderwerp, vanuit je eigen expertise of invalshoek. Uiteraard kun je ook hier het bedrijf taggen in je bericht. Wil je een ander een plezier doen? Laat dan een comment achter onder zijn/haar bericht. Is goed voor het bereik ;-).

4) Externe links: het blijft tricky
Er is al veel en vaak over geschreven: het gebruik van externe links in je berichten. LinkedIn straft het af. Ze willen je natuurlijk zo lang mogelijk op hun eigen platform houden en niet wegleiden naar een externe website. Gebruik externe links dus zo weinig mogelijk, maar doe dit bijvoorbeeld wél wanneer je linkt naar een belangrijk bericht of blog op je eigen website.

Een trucje dat tot voor kort nog werkte was het plaatsen van de link in de eerste comment in plaats van in het bericht zelf. Maar schijnbaar is LinkedIn zo slim, dat dit trucje inmiddels ook afgestraft wordt.

5) Afwijkende lettertypes: let er mee op
Natuurlijk wil je graag opvallen en dat kun je doen door afwijkende lettertypes te gebruiken. Maar let op! Google indexeert afwijkende lettertypes slecht. Bijkomend nadeel is dat mensen met een visuele handicap, die de berichten laten voorlezen door een speciaal programma, deze tekst niet te horen krijgen omdat deze programma’s afwijkende lettertypes niet herkent. Mijn tip? Gebruik eens een emoji om op te vallen. Let wel op dat je niet overdrijft en denk na over welke emoji je gebruikt. LinkedIn is een zakelijk netwerk.

SSI (Social Selling Index)

De SSI-score is zowel bejubeld als verguisd. De één zweert erbij en de ander moet er niets van weten. Toch wil ik hem hier (kort) benoemen omdat het je kan helpen om je bereik op LinkedIn naar een hoger niveau te tillen. Als je wilt kijken hoe LinkedIn jou op dit moment beoordeelt, kun je jouw SSI-score opzoeken. Dit doe je door, naast LinkedIn, een nieuw venster in je browser te openen met de URL: https://www.linkedin.com/sales/ssi. Je ziet nu een overall score en daarnaast vier componenten. Per component zie je jouw persoonlijke score. Je kunt hier zien bij welk component er voor jou ‘werk aan de winkel’ is. Nou ja, of waar voor jou in ieder geval nog mogelijkheden liggen.

Hulp nodig?

Het valt allemaal niet mee om consistent te posten op al je social mediakanalen. En dan moet je ook nog aan alle ‘regels’ voldoen, creatieve en waardevolle content genereren én er de tijd voor vinden. Wil je hulp bij het inrichten van jouw profiel, zodat het voldoet aan de wensen van LinkedIn? Laat het me weten. En natuurlijk hoor ik het ook graag als ik je kan helpen bij het creëren van creatieve content voor jouw socials.

< terug naar alle blogs